Nijmegen móét beter bereikbaar.

Overal in Nijmegen worden aanpassingen gedaan om het verkeer beter te laten doorstromen, maar toch staan er files bij het Quackplein en op de Graafseweg. Raadslid Maarten Bakker wil duidelijkheid over de aanpassingen: Wanneer wordt Nijmegen beter bereikbaar? Hij stelde vragen aan het college.

© Bron foto: De Gelderlander

Bij iedere aanpassing in het wegennet van Nijmegen lijkt de bereikbaarheid van de stad minder te worden. De versmalling van de Graafseweg, de aanpassingen aan het Quackplein en het Industrieplein en de “slimmere” stoplichten op de S100-route leiden niet tot de beloofde verbeteringen. De waardering van Nijmegenaren voor de bereikbaarheid van de stad nam zelfs, ondanks de aanpassingen, af. VVD Nijmegen wil duidelijkheid over wanneer en hoe een betere bereikbaarheid behaald gaat worden en stelt daarom vragen aan het college.

Steeds weer stelt het college van Nijmegen dat je de aanpassingen van afgelopen jaren niet apart mag bekijken en beoordelen. De versmalling van de Graafseweg, de aanpassingen aan de Oranjesingel en de Energieweg en nu ook weer het Quackplein hangen allemaal samen en daardoor zou de bereikbaarheid van de stad in de toekomst beter worden. Ondertussen staat er file op de Nassausingel en op de Graafseweg en is het Industrieplein ondanks de aanpassingen nog steeds hartstikke onoverzichtelijk. "We horen nooit hoe “beter” er precies uitziet en welk moment precies met “in de toekomst” bedoeld wordt. Daar willen we met onze vragen duidelijkheid over krijgen en afspraken over maken”, aldus Maarten Bakker, raadslid voor de VVD in Nijmegen.

Bakker vervolgt: “Als je alleen het verkeer dat echt de binnenstad als reisbestemming heeft op het Keizer Karelplein wil hebben, dan moet je er eerst voor zorgen dat het andere doorgaande verkeer een goed alternatief heeft. Die alternatieve route is er nog niet, want de S100-route (Oversteek - Energieweg - Neerbosscheweg - Grootstalselaan)  functioneert niet goed genoeg. Als de stad constant vast staat is dat balen voor Nijmegenaren die van en naar de stad willen en zijn onze ondernemers die afhankelijk zijn van klanten uit de regio de dupe. De slechte bereikbaarheid van Nijmegen is slecht voor ons imago bij toeristen en slecht voor ons imago bij mensen en bedrijven die zich misschien wel hier willen vestigen. Dat moet anders.”

Vorig jaar presenteerde de VVD de Wegwijzer voor Nijmegen, een plan met ideeën voor de bereikbaarheid voor het wegverkeer, fietsers, wandelaars en het openbaar vervoer. Bij de Zomernota van 2017 diende de VVD een aantal moties in om de bereikbaarheid van Nijmegen concreet te verbeteren, onder andere door de S100-route te verbeteren. Die moties werden aangenomen door de gemeenteraad, maar concrete stappen blijven nog achter, daarom volgen nu deze vragen om een duidelijke tijdlijn voor een beter bereikbaar Nijmegen te voor elkaar te krijgen.